Blauwe bessen: waarom zijn ze zo gezond?

Blauwe bessen; lekker, zoet en gezond! Regelmatig (eigenlijk bijna elke dag) eet ik deze gezonde bessen. Als topping op de havermout (zoals bijvoorbeeld in dit recept), in combinatie met kwark en granola, door de pannenkoekjes, in een salade of gewoon als snackje tussendoor. Ze hebben een zoete, frisse smaak en daar hou ik wel van. Naast de lekkere smaak zijn ze ook nog eens super gezond! Ik heb hieronder 5 gezondheidsvoordelen van blauwe bessen voor je op een rijtje gezet. Als laatste vertel ik ook nog waarom ik graag blauwe bessen eet.

1). De blauwe bes bevat weinig calorieën, maar wel veel voedingsstoffen.

Blauwe bessen zijn rijk aan vitamines (waaronder vitamine C en K) en mineralen en bevatten niet veel calorieën. Een portie van 100 gram bevat ongeveer 52 calorieën. Daarbij zitten er ook veel vezels in blauwe bessen, deze helpen onze darmwerking soepel te houden en geven een verzadigd gevoel. De blauwe bes bestaat voor 85% uit water, waardoor je dus veel vocht binnenkrijgt door het eten van deze besjes.

2). De antioxidanten in de blauwe bes helpen ons lichaam te beschermen.

De blauwe bes bevat veel antioxidanten. Antioxidanten beschermen tegen vrije radicalen welke veel schade aan het lichaam kunnen aanrichten (onder andere aan de cellen in ons lichaam). Zo beschermen de antioxidanten tegen (huid)veroudering en hebben ze een ontstekingsremmend en cholesterolverlagend effect. Ook kan het bescherming bieden tegen bepaalde ziekten, zoals hart- en vaatziekten.

3). Blauwe bessen helpen de bloeddruk te verlagen

Het lijkt dat blauwe bessen kunnen helpen de bloeddruk te verlagen. Dit is gebleken uit deze studie, waarbij bij mensen met obesitas en een verhoogd risico op hart- en vaatziekten een bloeddrukdaling van 4-6% optrad nadat er 8 weken lang elke dag 50 gram blauwe bessen werden gegeten.

4). Bepaalde stoffen in de blauwe bes kunnen infecties aan de urinewegen voorkomen.

Een infectie aan de urinewegen, ook wel blaasontsteking, is een vervelend probleem waar veel vrouwen regelmatig mee te maken hebben. Er wordt altijd gezegd dat het drinken van cranberrysap kan helpen om blaasontstekingen te voorkomen. Blauwe bessen hebben vergelijkbare stoffen die kunnen helpen om blaasontstekingen te voorkomen.

5). De blauwe bes ondersteunt bij het herstel van onze spieren.

Door het eten van blauwe bessen wordt het herstel van onze spieren bevorderd. Dit is naar voren gekomen in een studie uitgevoerd door Steve Stannard en beschreven in de Journal of the International Society of Sports Nutrition. Het resultaat van dit onderzoek liet zien dat wanneer er smoothies van blauwe bes werden gedronken het herstelproces van de spieren beter verliep dan wanneer er geen smoothies van blauwe bes werden gedronken.

6). Blauwe bessen zijn lekker, veelzijdig en makkelijk om te gebruiken

En nu waarom ik graag blauwe bessen eet. Naast het feit dat ik blauwe bessen erg lekker vind, kan je de blauwe bes in ontzettend veel gerechten verwerken, zoals ik in de intro al noemde. Voor mij zijn blauwe besjes favoriet als topping op havermout en kwark. Ook gebruik ik vaak blauwe bessen als ingrediënt in een bananenbrood of als ik gezonde pannenkoekjes bak. Even wassen en klaar. Standaard heb ik in de diepvries een doosje blauwe bessen liggen, want ook deze zijn lekker van smaak en zijn nog steeds erg voedzaam voor ons lichaam.

Eet jij ook graag blauwe bessen? Waarvoor gebruik jij ze graag?

About

Hoi allemaal! Leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog! Liefs Sophie

No Comments

Leave a Comment