Healthy Food: ‘De banaan – geeft energie!’

Bananen worden vaak gezien als ‘dikmakers’ en daarom mijden veel mensen het eten van bananen. Naar mijn mening is dit niet terecht en is het juist zonde om de banaan links te laten liggen! Het klopt dat bananen natuurlijke suikers bevatten (net als alle andere fruitsoorten), maar juist deze natuurlijke fruitsuikers (koolhydraten) hebben we nodig als energiebron. Nu is het natuurlijk niet zo dat je onbeperkt bananen kan gaan eten naast het normale eten wat je neemt, want overal waar té voor staat is niet goed. Maar regelmatig een banaan eten is juist wel gezond!

Zelf ben ik vooral een fan van bananen voor het sporten. Dit geeft mij veel energie om mijn work-out goed vol te houden en een goede prestatie neer te kunnen zetten. Vooral wanneer ik voor het avondeten ga sporten eet ik graag nog een banaan als snack om lekker te kunnen sporten. Ook tijdens (lange) tenniswedstrijden zorg ik er altijd voor dat ik een banaan in mijn tas heb zitten, zodat ik deze tijdens de wedstrijd op kan eten.

Een banaan levert veel energie, omdat het meerdere soorten koolhydraten bevat. Zo zorgen de natuurlijke fruitsuikers voor een energieboost, terwijl de andere koolhydraten in een banaan de energie gelijkmatig over een langere tijd verdelen. Ideaal dus wanneer je moet presteren (niet alleen tijdens het sporten, maar bijvoorbeeld ook op je werk zorgt de banaan dat je niet in een dip komt). Maar dit is niet het enige wat een banaan voor je lichaam doet, er is nog meer!lets-goo-bananas

o   Een banaan zorgt voor een goede darmwerking

Een banaan bevat veel voedingsvezels en hierbij geldt; hoe rijper de banaan, hoe meer oplosbare vezels deze bevat. Oplosbare vezels stimuleren de darmen en dit heeft een positieve invloed op jouw darmwerking (vertering van je eten) en op de stoelgang.

o   Een banaan bevat veel kalium

Kalium is een belangrijk mineraal voor ons lichaam. Als eerste kan het helpen je bloeddruk te verlagen, maar kalium is ook onmisbaar voor ons zenuwstelsel én het is belangrijk voor het goed laten functioneren van onze spieren. Daarnaast helpt kalium ook bij het op peil houden van onze vochthuishouding. Natrium (zout) houdt vocht vast in het lichaam, terwijl kalium juist het vocht weer vrij geeft. Dit zorgt voor een goede balans.

o   Een banaan zorgt voor een positievere stemming

Kennen jullie serotine? Serotine wordt ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd. Een banaan bevat ‘trypofaan’, wat door je lichaam omgezet wordt in serotine. Dit heeft een positieve werking op onze stemming, onze slaap en onze emoties. Serotine heeft een kalmerende werking en je kunt je dus blijer voelen. Ook tijdens PMS (premenstrueel syndroom) kan een banaan helpen. De stemmingswisselingen die ervaren kunnen worden, worden vaak veroorzaakt door een onstabiele bloedsuikerspiegel. Een banaan bevat veel vitamine B6 en deze zorgt ervoor dat de je een gelijkmatigere bloedsuikerspiegel hebt, waardoor ook je stemming verbetert.

o   Een banaan bevat allerlei B-vitamines, waaronder dus vitamine B6

De vele b-vitamines die en banaan bevat (en dus met name vitamine B6) dragen bij aan een goede weerstand, zijn belangrijk voor onze spijsvertering en zijn ook belangrijk voor ons zenuwstelsel.

Nog niet helemaal overtuigd? Dan heb ik hieronder nog wat weetjes voor je over de banaan

  • Bananen neutraliseren het zuur in je maag, doordat ze zuurremmend werken. Hierdoor kunnen irritaties aan de maagwand worden voorkomen én kan werken tegen (ochtend)misselijkheid.
  • De combinatie van kalium en vitamine B helpt wanneer je een kater hebt om jezelf beter te voelen. Maak een (groene) smoothie met hierin een banaan en je krijgt ook nog extra vocht binnen en dat kan je lichaam zeker gebruiken bij een kater (want alcohol onttrekt het vocht uit je lichaam).
  • Het schijnt dat bananen helpen tegen zweetvoeten! Je voeten zouden minder gaan zweten wanneer je bananen eet. En dat is natuurlijk wel mooi meegenomen.

Zoals je ziet kan een banaan veel voor jou en je lichaam betekenen, dit komt mede door alle vitamines, mineralen en vezels die een banaan bevat. Ik vind een banaan dan ook goed binnen een gezond voedingspatroon passen.

Tip: probeer eens een banaan als beleg op brood of samen met pindakaas of amandelpasta (ook lekker op een cracker op een speltwafel als snack).

snack-met-banaan-en-amandelpasta

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *