Healthy Food: ‘Kakifruit’

Jaaaa, de kaki ligt weer in de winkel. Het kakifruit, ook wel sharonfruit genoemd, is helaas niet het hele jaar door verkrijgbaar, maar nu weer wel! Vanaf oktober tot en met maart is de kaki in de winkel vinden. Toen ik eindelijk de kaki weer zag liggen, deed ik deze meteen in mijn boodschappenmandje.

De kaki wordt ook wel de ‘godenvrucht’ genoemd. Dit komt door de botanische naam ‘Diospyros’; dios = god en pyros = vrucht. Qua uiterlijk lijkt het een beetje op een grote, oranje tomaat. De kaki moet wel echt rijp zijn voordat je deze kan eten (ander is de smaak heel bitter) en dit zie je aan de schil. Je weet zeker dat je goed zit als de schil glanzend is en je moet de schil een beetje in kunnen duwen. De structuur van de kaki is echt heel fijn om te eten, lekker zacht en glad (zonder pitten of draden).

Dat fruit goed is voor onze gezondheid, dat weten we allemaal eigenlijk wel. Maar wat voor gezondheidsvoordelen heeft de kaki allemaal?

·         Een kaki bevat veel vitamine C en deze vitamine is heel belangrijk voor onze weerstand en ons immuunsysteem(afweersysteem). En laten we nu net in de herfst- en wintermaanden wel een boost voor onze weerstand kunnen gebruiken! Daarbij zorgt vitamine C ook voor de elasticiteit van onze huid, waardoor de huid er mooier uit gaat zien.

·         Rijk aan vitamine A is de kaki ook. Vitamine A draagt bij aan een gezonde huid en zorgt voor je tanden. Ook bevordert het de ogen. Daarbij bevat de kaki ook nog luteïne en lycopeen en deze stoffen werken beide ook in het voordeel van onze ogen. Een kaki geeft dus gewoon een echte boost aan je ogen!

·         In één kaki zitten 6 gram voedingsvezels. Elke dag zouden we 30-40 gram voedingsvezels binnen moeten krijgen voor een gezonde spijsvertering en soepele darmwerking. Door het eten van een kaki krijg je dus al 1/5 van de minimale aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen. Dit staat gelijk aan bijvoorbeeld 80 gram havermout of 150 gram gekookte volkoren pasta. Niet alleen geven de vezels jouw spijsvertering een oppepper, ook zorgen ze voor een verzadigend gevoel én wordt je bloedsuikerspiegel stabiel gehouden, waardoor je minder snel honger hebt.

·         De kaki is ook rijk aan kalium, wat kan bijdragen aan het verlagen van de bloeddruk. Ook dragen de verschillende B-vitamines bij aan verschillende processen in je lichaam die van belang zijn voor je immuunsysteem,  je stofwisseling en voor het verhogen van je energielevel.

Een perfecte snack wat mij betreft, door de vele verschillende vitamines en goede stoffen én door het verzadigende gevoel wat de kaki geeft. Ik eet een kaki meestal tussendoor. Gewoon uit de ‘hand’, net zoals een appel, maar ik vind het ook lekker in de kwark. Hieronder een klein voorbeeldje van mijn favoriete ‘snackreceptje’ met kaki:

*200 gram magere kwark

*1 kaki

*pistachenootjes

Doe de kwark in een bakje en snijd de kaki in schijfjes. Leg deze op de kwark en strooi hier wat pistachenootjes overheen! En klaar is je snack!      

        kwark-kaki

Ik ben heel benieuwd wat jullie van de kaki vinden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *