Healthy Tips: ‘De decembermaand – vind je eigen balans!’

We zitten alweer over de helft van december en hebben ondertussen Sinterklaas alweer even achter de rug. Dit betekent nog niet dat de gezellige decembermaand al voorbij is. Door de vele verleidingen in de winkels, leuke dingen op de agenda en natuurlijk de Feestdagen vinden velen het lastig om een goede balans te houden in de eigen leefstijl. Ook denken meerdere mensen dat het moeilijk is het eigen gewicht te behouden tijdens de decembermaand. Maar dat is het helemaal niet. Om je te helpen de feestmaanden goed door te komen en jezelf fit en gezond te blijven voelen, geef ik je hieronder een paar tips. Hopelijk helpen deze tips jou om de balans te vinden tussen het weerstaan van álle verleidingen, het gezond eten niet te vergeten, maar waarbij natuurlijk wel ook echt kan worden genoten van alle leuke dingen en de gezelligheid met de mensen om ons heen!

Tip 1: Maak bewuste keuzes en geniet

Genieten van deze feestmaand is misschien wel de belangrijkste tip die ik jullie wil meegeven! Het is helemaal niet erg om af en toe ongezonder te eten, als dit maar niet weken na elkaar gebeurd. Natuurlijk kunnen er ook wel bewuste keuzes gemaakt worden als je niet helemaal alles los wilt laten. Het is aantrekkelijk om alles te nemen wat er is, maar vaak vind je niet alles ook echt lekker. Kies daarom dan ook voor de dingen die jij echt lekker vindt, en dat mag zeker ook wat minder gezonds zijn, en geniet daar dan ook echt van. Als jij een echte fan van toetjes bent en wat minder van oliebollen, sla de oliebollen dan over en geniet met volle teugen van het lekkere toetje. Eet dit niet te snel, maar eet bewust, zodat je écht proeft wat je eet. Hierdoor ben je echt voldaan en geniet je ook echt. Wees ook weer niet te streng voor jezelf, want dat zorgt er alleen maar voor dat je op een bepaald moment echt helemaal uit de ban springt zonder en je hier achteraf schuldig over gaat voelen. En dat is zonde!

Tip 2: Sla geen maaltijden over ter compensatie

Een bekende valkuil is dat het ontbijt of de lunch wordt overgeslagen, omdat je weet dat er later op de dag veel (en ongezond) eten  op de planning staat. Door een maaltijd over te slaan, heb je meer honger en meer drang naar suikers en ongezonde vetten. Het is dan juist moeilijker om niet té veel van dat alles te nemen. Zeker als je ergens met een hongergevoel naartoe gaat, omdat je die dag te weinig hebt gegeten. Eet gewoon je normale hoofdmaaltijden en zorg voor bijvoorbeeld wat extra groenten en fruit, zodat je wel verzadigd bent en met mate kan genieten van het lekkers wat je later op de dag nog te wachten staat.

Tip 3: Blijf bewegen of sporten

De drukke decembermaand kan een excuus zijn om het sporten te laten voor wat het is en lekker de hele dag op de bank te hangen. Maar als je blijft bewegen, voel je jezelf waarschijnlijker fitter en heb je ook vaak meer een voldaan gevoel aan het einde van de dag. Je hoeft echt niet altijd naar de sportschool te gaan om in beweging te zijn, maar ook een mooie wandeling met de familie tijdens de feestdagen, een een rondje hardlopen en een middagje naar de schaatsbaan tellen ook mee.

Tip 4: Zorg voor een aantal ‘normale’ dagen

Het klinkt erg saai, maar een aantal ‘gezondere’ balansdagen inlassen tussen de eetfestijnen door kan geen kwaad en is de sleutel om jezelf fit te blijven voelen én je gewicht te behouden. Je komt heus niet aan van die 4 dagen extra veel eten (ja het zijn in feite maar 4 échte feestdagen), maar wel als je heel de maand door jezelf alles toestaat waar je normaal gezien dat niet neemt. Kies een aantal dagen bewust voor extra groenten en fruit, volkoren producten en neem een lekker visje of een stukje mager vlees bij de avondmaaltijd en beperk de ongezondere snacks. Blijf wel gewoon voldoende eten op de balansdagen. Ga ook hier weer geen maaltijden overslaan, want ook dan loop je het gevaar dat je aan het einde van de dag toch weer overstag gaat voor alle verleidingen om je heen.

Tip 5: Drink voldoende water

Naast de alcoholische drankjes die gedronken worden tijdens de feestdagen is het ook belangrijk om voldoende water te drinken. Water reinigt je lichaam, helpt bij de vertering van het eten en het zorgt voor minder honger. Zet tijdens het avondeten altijd een karaf water op tafel en neem, als je ergens heen gaat, ook altijd een flesje water mee. Als je overdag moeite hebt om voldoende water te drinken, zet dan een kan water op het aanrecht, zodat je eraan wordt herinnerd om te drinken.

Dit waren een paar tips die je misschien kunnen helpen om tijdens de feestdagen voor jezelf de balans te kunnen behouden, zodat jij jezelf prettig blijft voelen. Belangrijk is wel dat je hierin ook durft los te laten en niet alleen met het eten bezig moet zijn. Voel je vooral niet schuldig als het allemaal wat ongezonder is. Geniet van de mensen om je heen. Neem de dingen die jij lekker vindt en wees niet te streng voor jezelf! Bewust genieten van je familie, vrienden, de gezelligheid, het lekkere eten en alle leuke dingen is toch wel het belangrijkste om jezelf goed te voelen!

Liefs Sophie

 

About

Hoi allemaal! Leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog! Liefs Sophie

No Comments

Leave a Comment