Healthy Food: ‘Hoe gezond is de avocado?’

Je moet ervan houden, de avocado. Zelf ben ik echt een liefhebber van avocado en eet deze dan ook erg vaak, bijna elke dag wel! Ik gebruik avocado op brood/crackers of speltwafels, door mijn salades of ik maak er zelf verse guacamole van. Daarnaast is een avocado lekker in een smoothie en kan je er verschillende leuke hapjes en voorgerechtjes mee maken. Een veelzijdige vrucht! Daarbij komt ook nog eens dat een avocado erg gezond is. Zo bevat een avocado veel gezonde vetten, vezels (waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel wordt gehouden) en vele belangrijke vitamines en mineralen. Daarbij hebben ze meerdere voordelen voor je gezondheid:

  • De onverzadigde (gezonde) vetten in avocado hebben een goede invloed op je hart- en vaten en op je cholesterolgehalte. En dat is belangrijk om ook van binnen gezond te blijven.
  • De voedingsvezels in een avocado zorgen ten eerste voor een stabiele bloedsuikerspiegel waardoor je jezelf energieker voelt (een schommelende bloedsuikerspiegel zorgt juist voor energiedips). Daarnaast bevorderen de vezels ook de darmwerking en stoelgang.
  • Een avocado bevat veel vitamine A, verschillende B-vitamines, vitamine C en E. Deze vitamines zijn verantwoordelijk voor een heleboel processen in je lichaam, zo zorgen deze onder andere voor gezond haar, sterke nagels en een mooie huid!
  • De avocado is rijk aan kalium. Dit mineraal kan je lichaam niet missen, want het is medeverantwoordelijk voor een goede werking van je zenuwstelsel en belangrijk voor je spieren.

Avocadooo

Avocado’s hebben dus een positieve invloed op je lichaam, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant! Veel mensen zien een avocado als een vetrijk, dus ongezond product, maar wanneer je niet elke dag 3 avocado’s eet als je echt wilt afvallen, is het een verantwoorde en heel gezonde keuze. Dus laat je zeker niet afschrikken door de hoeveelheid vetten in de avocado, want het is het goede soort vet en je lichaam heeft deze ook daadwerkelijk nodig. Ik zou het dus zeker niet laten om regelmatig avocado aan je maaltijden of snacks toe te voegen.

Zoals ik aan het begin van deze blog al vertelde, gebruik ik avocado dus ook vaak in combinatie met iets anders op brood, crackers of speltwafels. Hieronder deel ik mijn 3 favoriete combinaties:

  • Gerookte zalm met avocado
  • Kip- of kalkoenfilet met avocado
  • Avocado met een gekookt eitjeRijstwafels avocado - kalkoen en zalmBrood + avocado Rijstwafel avocado eitje

Als snack eet ik avocado meestal op speltwafels of crackers en bij de lunch kies ik voor brood of speltcrackers. Meestal strooi ik ook nog wat peper en/of bieslook erover. De nootachtige smaak die vind ik heerlijk!

Eten jullie ook regelmatig avocado? Wat is jouw favoriete recept of combinatie met avocado?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *